Festivitatea de premiere în concursul istoric, ediția a IV-a

 În ziua de 18 mai 2024, la Centrul de Conferințe Summit Events, Sala Roșie a avut loc festivitatea de premiere a elevilor-cercetători din Proiectul Concurs istoric în Armenia, Georgia, Moldova și Ucraina 4.0”. Proiectul este o activitate complexă, desfășurată pe durata a doi ani, ajunsă la a patra ediție și include activități atât pentru profesori, cât și pentru elevi. Toate cele patru ediții sunt susținute financiar de către Ministerul Federal de Externe al Germaniei. La festivitate au participat circa 120 persoane –  elevi, profesori, reprezentanți ai Ministerului Educației și Cercetării, membri ai juriului, membri ai echipei de implementare.

În Republica Moldova concursul s-a desfășurat cu genericul „Dezmințirea propagandei în istoria sec. al XX-lea – îndemn la pace și dezvoltare”, oferind posibilitate tinerilor și profesorilor să cerceteze independent istoria locală și să își prezinte lucrările în formate creative – în această ediție sub formă de eseu și poster – utilizând surse locale, mai puțin valorificate. Cercetările elevilor au menirea de a dezvolta gândirea critică în studierea istoriei. Elevii au explorat modul în care propaganda a influențat discursul istoric și viața curentă a oamenilor și comunităților. Tinerii cercetători au ales subiecte prin care au dovedit o mai bună înțelegere a valorilor umane cum ar fi integritatea, pacea, cooperarea, libera exprimare și altele.

În total au fost prezentate 76 lucrări, elaborate în mod individual (54 lucrări) sau în grup (22 lucrări). Numărul cumulat al elevilor-participanți este 110 elevi: din clasele gimnaziale – 39 elevi, din clasele liceale – 71 elevi. Numărul profesorilor îndrumători este de 36 cadre didactice de la 35 de instituții de învățământ din diverse localități ale R. Moldova.

Juriul a evaluat lucrările în două categorii de vârstă separat: gimnaziu și liceu.  La gimnaziu locul întâi a revenit unei eleve de la Liceul „M. Eminescu” din Baimaclia, Cantemir, iar la liceu – unui grup din trei eleve de la Liceul „M. Eminescu” din Ungheni. Pe locul doi în fiecare categorie de vârstă s-au situat câte un elev de la Gimnaziul nr. 2 din Drochia și, respectiv, de la Centrul de Excelență în Construcții. Premiul 3 a revenit unui alt elev de la Gimnaziul din Drochia, iar în categoria liceenilor – autorilor a trei lucrări de la Liceul Teoretic „Aristotel” din Chișinău, Liceul Teoretic „George Călinescu” din Chișinău și Liceul Teoretic „Emil Nicula” de la Mereni, Anenii Noi.  26 de lucrări au obținut diplomă de mențiune.

În cadrul activității au fost expuse publicului posterele lucrărilor premiante, 27 la număr, care au putut fi „votate” de către public, iar la final top trei lucrări au fost premiate.

În urma unei preselecții suplimentare patru dintre premianți vor participa în luna octombrie la o tabără internațională de istorie, care se va desfășura la Riga, Letonia.  Și un grup de profesori va participa toamna într-o Academie pentru profesori de istorie, unde vor dezbate aspecte practice și teoretice de abordare a istoriei recente.

În general, aspectul manipulării faptelor și a intruziunii propagandei în cercetarea istorică din secolul al XX-lea și începutul secolului al XXI-lea s-a dovedit a fi un teren complicat pentru elevi și profesori. Poate tocmai din acest motiv numărul participanților și al lucrărilor a fost oarecum mai redus decât în alte ediții. Cu atât mai valoroase sunt eforturile și rezultatele participanților în concurs.

Proiectul este implementat de Institutul de Cooperare Internațională al Asociației Germane pentru Educația Adulților (DVV International) în colaborare cu ANTIM – Asociația Națională a Tinerilor Istorici din Republica Moldova, cu suportul  Fundației Körber-Stiftung.

Pentru relații și informații suplimentare:

Blajin Emilia, blajin@dvv-international.md