În perioada 17-20 octombrie 2024, În Budva, Muntenegru a avut loc Academia Profesorilor eveniment organizat în contextul implementării Proiectului internațional „Ghid metodologic pentru o predare critică a istoriei”.
Participanții evenimentului au fost profesorii cu performanțe din Armenia, Georgia, Moldova și Ucraina, care au participat la Concursul de cercetare istorică, Ediția IV (2023-2024) cu genericul „Dezmințirea propagandei în istoria sec. al XX-lea – îndemn la pace și dezvoltare”.
Pe parcursul celor 4 zile de Academie, profesorii au fost implicați în mai multe sesiuni de lucru fiind ghidați de către formatorii taberei:
Mire Mladenovski, Președinte al Asociației Profesorilor de Istorie din Macedonia de Nord, în prezentarea sa „Predarea istoriei ca armă și ca instrument” a subliniat rolul curriculumului, a manualelor școlare și a profesorilor în educația istorică, profesorul fiind pilonul de bază cu propriile valori, atitudini și carismă. Rolul profesorului este de a contribui nemijlocit la cultivarea empatiei, respectului, înțelegerii și toleranței, precum și educarea unei societăți unite prin diversitate și lipsită de prejudecăți, toate acestea având drept consecință pacea și o societate multicultural dezvoltată.
Aleksandar Todosijevic, Președinte al Asociației profesorilor de istorie din Serbia, a prezentat „Rolul manualelor școlare de istorie” în predarea lecțiilor, remarcând faptul că manualele sunt diverse în interpretarea conținuturilor pe care îl transmit, de obicei, acest lucru fiind determinat de conținutul pe care care îl agreează guvernul. În același context, este remarcat și faptul că lipsesc manuale de alternativă, iar cele utilizate în cadrul lecțiilor prezintă evenimentele și divizează persoanele ca fiind „bune” sau „rele”, „ale noastre” sau „ale voastre”. Manualele prezintă aceleași personalități istorice fie ca eroi sau inti-eroi, în funcție de țară și de faptul că în războaie au axistat învingători și învinși. Deseori manualele exprimă un limbaj cu încărcătură emoțională referitoare la victimele unor grupuri etnice.
Admir Ibricic, Profesor de istorie din Bosnia și Herțegovina, a definit termenul culturocid în prezentarea sa „Distrugerea patrimoniului cultural”, exemplificând cum cărțile și patrimoniul intelectual au fost interzise, cenzurate și distruse prin dispoziții legale de-a lungul istoriei în aproape toate țările încă de la apariția educației. Culturocid-ul are o semnificație deosebită nu doar pentru generația actuală, dar și pentru generațiile următoare. Culturocid-ul este, în esență, o crimă împotriva umanității și trebuie combătută atât prin norme legislative, convenții internaționale, cât și prin intermediul educației.
Milos Vukanovic, Președinte al Asociației Profesorilor de Istorie din Muntenegru, a avut o prezentare cu titlul „O viziune multiperspectivă asupra trecutului”, menționând importanța înțelegerii mai cuprinzătoare a evenimentelor istorice luând în considerare diferite mărturii cu privire la asemănările și deosebirile diferitor mărturii, înțelegerea dinamicii sociale într-o epocă anumită, dezvăluirea percepției noastre despre ceilalți, dar și relațiile dintre „noi„ și „ceilalți”, precum și înțelegerea faptului că anumite conflicte se nasc din cauza deosebirilor de interpretare ale părților aflate în conflict. E nevoie ca ceilalți să-și accepte vina și să-și dorească reconciliere; să se prezinte în mod obiectiv și echidistant, neutru din punct de vedere emoțional, iar faptele istorice să fie abordate din perspectiva fiecărei părți implicate în conflict. În asemenea condiții, provocarea cea mare este indentificarea unor asemenea tipuri de surse cu care vor lucra elevii.
Participanții consideră Academia Profesorilor o adevărată investiție în profesori, conectând istoriile popoarelor din aceeași regiune geografică și/sau istorică prin analiza și reflectarea asupra asemănărilor și deosebirilor dintre ele.
Proiectul este implementat de Institutul de Cooperare Internațională al Asociației Germane pentru Educația Adulților (DVV International) în colaborare cu ANTIM – Asociația Națională a Tinerilor Istorici din Republica Moldova, cu suportul Fundației Körber-Stiftung, Germania.